Podpora "zelených" vozů změní český trh. Vláda chce ekologickou daň a dotace na ekologická auta

12.09.2016 18:38

Vláda zvažuje zdanění vozidel podle emisí, na ekologická auta budou dotace.

Zavést se mají emisní zóny, ty zakážou vjezd do měst starším vozům.

Likvidaci méně ekologických vozů má podpořit šrotovné.

 

Pro větší počet ekologických vozů na českých silnicích stát dlouho nedělal téměř nic. Teď ale přichází hned s několika projekty najednou a může zásadně proměnit silnice i český trh.

 

Podle návrhu, který má v pondělí projednat vláda, by měly být zavedeny dotace na nákup ekologičtějších vozů pro státní organizace, úřady a obce. Zároveň se připravuje podpora šrotování starých vozidel. Stát chce také na běžná vozidla zavést ekologickou daň a naopak dotacemi podporovat ta "zelená". Ani to ale není vše. Chystají se zóny, do kterých starší vozy nebudou smět. Cílem je podpořit prodej nových a k životnímu prostředí ohleduplnějších vozidel a naopak do šrotu posílat starší auta.

 
Podle nizozemského vzoru

Vše se zatím připravuje, ke zdanění a podpoře vozidel musí nejprve ministerstvo životního prostředí zpracovat podklady. O pomoc už požádalo například Nizozemsko, které patří k zemím, jež vozy s vyššími emisemi daní nejvíce.

 

NOVÉ PENÍZE NA "ZELENÁ" AUTA

Vláda dnes bude rozhodovat o podpoře ekologičtějších vozidel. Schvalovat bude návrh na zavedení šrotovného s dalším zvýhodněním pro nákup "zelených" aut. Připravují se i dotace pro alternativní pohony. Zejména provoz na zemní plyn CNG by měl být výrazně výhodnější, než je nyní.

Ceny Škody Octavia: benzin 85 kW - 395 900 Kč

nafta, 81 kW - 452 900 Kč

CNG, 81 kW - 448 900 Kč

CNG po dotaci - 398 900 Kč

 

4,5 miliardy korun

 

chce stát ročně v minimalistické variantě vybírat na zdanění méně ekologických vozidel. Peníze chce naopak dávat těm, kteří se rozhodnou koupit si ekologicky šetrnější auta. Zhruba 150 milionů korun dá stát sám sobě, tedy státním úřadům a institucím, na nákup vozů s alternativním pohonem. Studie konkrétního zdanění a bonusů se zatím připravují. Inspiraci hledá vláda hlavně v zahraničí. Tam zákazníci u běžných vozů platí na ekologických daních řádově tisíce eur, peníze naopak dostanou ti, kteří si koupí například elektromobil.

 

Ministerstvo životního prostředí i ministerstvo průmyslu se před projednáním materiálu k novinkám nechtěly vyjádřit. Kombinace navrhovaných opatření ale ztíží život majitelům starších vozů, prodraží nové vozy s vyššími emisemi a naopak výrazně zlevní úsporná auta.

 

Návrh uvádí konkrétní čísla pouze u dotací pro státní správu. Vozy na zemní plyn chce podpořit 50 tisíci, hybridní vozy s kombinací spalovacího a elektrického pohonu 100 tisíci a elektromobily 150 tisíci. Podobná by mohla být i zvažovaná podpora pro domácnosti a firmy.

 

Samotné šrotovné navrhuje ministerstvo pouze jako blíže nevyčíslenou odměnu za sešrotování vozu. Připomíná ale, že v roce 2009 se zvažoval příspěvek 30 tisíc korun na nákup nového vozu a 60 tisíc, pokud by byl ekologický.

 

Pokud by platily podpory, které stát nabídne sám sobě, zemní plyn by se stal mnohem atraktivnějším palivem. Automatická sleva by měla být 50 tisíc korun, další peníze by plynuly ze šrotovného.

 

Nejvýhodnější auta na plyn

S takovou slevou by se například malá Škoda Citigo nebo větší Octavia s plynovým pohonem daly pořídit za ceny, za které jsou nyní s benzinovými motory. Plynová auta jsou přitom na provoz zhruba dvakrát levnější.

 

U plynových vozů by mohlo navrhované opatření znamenat výrazný impulz pro růst prodejů. Nyní tvoří zhruba jedno procento trhu osobních aut v Česku, zájem o ně navíc klesá kvůli nižší ceně nafty. S podporou by se jejich podíl mohl minimálně zdesetinásobit.

 

Na elektromobily a hybridy s možností dobíjení ze zásuvky nabízí ministerstvo ještě vyšší dotace. Nezvýhodní je ale tolik jako auta na zemní plyn.

 

Uvedené hybridy mají větší baterie a náročnější techniku, a jsou tedy i výrazně dražší. Nabídnou ale ujetí i několika desítek kilometrů jen na elektřinu. Jejich vlastníci, kteří je pravidelně dobíjí, mohou například do práce jezdit bez emisí.

 

Běžné hybridy, bez možnosti dobíjení ze zásuvky, se ale podpory nedočkají. "Bohužel tomu rozhodnutí nerozumíme. Velmi bychom podporu uvítali a také jsme se o ni snažili," popisuje mluvčí Toyoty ­Jitka Jechová.

 

Právě tato značka nabízí řadu hybridních vozů, které i bez státní podpory tvoří čtvrtinu českých prodejů značky. Jejich ekologické motory se projevují hlavně ve městě. Vozidlo při zpomalování například před křižovatkou či semaforem ukládá energii do baterie a následně ji používá při rozjezdu. Právě při něm vytváří běžná vozidla nejvíce emisí.

 

Auta pro taxislužby

Nejlevnější ze zásuvky dobíjený hybrid na českém trhu je Toyota Prius Plug-in, který stojí zhruba 900 tisíc korun. Takové auto je i se stotisícovou slevou stále poměrně drahé. Ceny dalších vozů této kategorie už překonávají hranici milionu korun. Tyto automobily jsou ovšem skutečně ekologické pouze tehdy, pokud je majitelé pravidelně dobíjí.

 

Levnější jsou možná paradoxně skutečné elektromobily. Mají sice ještě velké baterie, obejdou se ale bez spalovacího motoru a s ním spojených dílů. Nejprodávanější elektromobil světa, Nissan Leaf, se v Česku prodává v základní verzi za 730 tisíc korun. Pokud stát skutečně nabídne dotaci 150 tisíc korun, bude Leaf už téměř srovnatelný s řadou konkurentů s naftovými motory.

 

"Kdyby taková podpora byla plošná, věřím, že by se prodej elektromobilů znásobil. Nyní jich prodáváme zhruba 70 ročně. S dotacemi by mohlo snadno jít o dvě až tři stovky," popisuje mluvčí Nissanu Petr Kolář.

 

Mezi další prodávané elektromobily patří v Česku i v Evropě vozy značek BMW či Volkswagen. S podporou by se z těchto vozů mohlo snadněji stát například druhé auto do movitějších městských rodin. Zájem o ně by mohly mít i taxislužby.

 

Co se z vládních návrhů nakonec uskuteční, není zatím jasné. Skepsi vyjadřuje například automobilka Volkswagen, která nabízí vozy na zemní plyn, dobíjecí hybridy i elektromobily. "Zatím počítáme pouze s tím, že se plánovaná podpora ekologických aut bude týkat jenom státní správy," říká mluvčí Volkswagenu David Valenta.

 

Zdroj: http://archiv.ihned.cz/c1-65434510-chystana-podpora-ekologickych-aut-zmeni-cesky-trh

Přidejte se zdarma:

 Tvorba  webových stránek a SEO optimalizace pro vyhledávače.

Autosalon Škoda a Audi a online poptávka.

Outdoorové a auto kamery a HUD displeje do auta.

Značkové sportovní  boty  a outdorové oblečení HI-TEC.

Taktické boty a obuv Magnum.

Ceník vrtané studny online.

Bazar zahradního nábytku online.